يك تا چهار درصد حاملگي‌ها همراه با آسم است

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد و فوق تخصص بيماري‌هاي ريوي و مراقبت‌هاي ويژه، بيماري آسم را شايع‌ترين عارضه دوران بارداري دانست و گفت: بين 1 تا 4 درصد بارداري‌ها با بيماري آسم همراه است.

دكتر ابوالحسن حلواني در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه يزد، ‌بيماري آسم را ناشي از التهاب راه‌هاي هوائي بيان كرد و افزود: بيماري آسم با سرفه، ‌تنگي نفس و خس‌خس كردن سينه، ‌به شكل دوره‌اي بروز مي‌كند و برطبق آمار‌هاي جهاني بين 4 تا 8 درصد افراد جامعه به اين بيماري مبتلا هستند و روز به روز نيز به اين آمار افزوده مي‌شود.

وي اين بيماري را معمولاً شايع در سنين جواني دانست و گفت: 1 تا 4 درصد حاملگي‌ها همراه با عارضه آسم مي‌باشد و در 10 درصد موارد نيزامكان بروزحملات شديد در طول زمان بارداري وجود دارد، كه اين امر به روي جنين وحتي مادر عوارض سوء برجاي خواهد گذاشت و همين امر باعث شده است كه حاملگي‌هاي همراه با بيماري آسم در رده‌ي حاملگي‌هاي پرخطر محسوب ‌گردد. البته تشخيص و درمان آسم در حين بارداري از ميزان عوارض آن كاسته و در نهايت هيچ خطري، جنين و همچنين مادر را تهديد نخواهد كرد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در خصوص علائم آسم دوران بارداري خاطرنشان كرد: علائم آسم در دوران بارداري، همچون آسم دوران‌ غير‌بارداري مي‌باشد. ولي از مشخصات اين نوع از آسم مي‌تواند به تشديد شدن آن در صورت تماس با عوامل محرك محيطي و نيز عوامل آلرژي‌زا مانند گرده گل، گردوغبار، آلاينده‌هاي هوائي، عفونت‌هاي تنفسي،‌ تماس با دود سيگار و يا حيوانات خانگي،‌ اشاره كرد.

وي متذكر شد: تنها علت تنگي نفس در دوران بارداري را نمي‌توان بروز بيماري آسم دانست، بلكه مي‌بايست با شناسائي ساير علل اين عارضه، ‌تنگي نفس را با آسم در اين دوران افتراق داد.

دكتر حلواني در اين مورد تصريح كرد: خانم‌هاي باردار به طور فيزيولوژيكي ممكن است در اين دوران دچار تنگي نفس شوند، كه اين مشكل نيز خطري براي مادر باردار نخواهد داشت. بيماري‌هايي همچون ذات‌الريه و يا سوراخ شدن ريه نيز مي‌تواند از علل تنگي نفس در دوران بارداري باشد

وي در ادامه يادآور شد: خانم‌هاي باردار در دوران حاملگي به نسبت 5 برابر نسبت به ساير افراد جامعه به آمبولي ريه‌ مبتلا مي‌شوند، كه اين عارضه نيز به صورت تنگي نفس بروز مي‌نمايد و تنها با مراجعه به پزشك ومعاينه فيزيكي بيماري از آسم افتراق داده مي‌شود.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي ريوي و مراقبت‌هاي ويژه، در خصوص آثار بيماري آسم دوران حاملگي بر مادرو جنين ابراز داشت: احتمال خونريزي رحم، و مسموميت دوران بارداري يا پري‌كلامپسي در مادر باردار مبتلا به آسم شايع‌تر است. از طرفي، جنين اين مادر نيز در خطر زايمان زودرس و نيز افزايش خطر مرگ و مير در حين زايمان مي‌باشد، كه در صورت كنترل،‌ احتمال بروز عوارض قطعاً كاهش خواهد يافت.

وي ضمن تشريح روش تشخيص و تعيين شدت آسم دوران بارداري، گفت: از لحاظ ميزان و درجه شدت، اين بيماري به چهار نوع ‌آسم خفيف و متناوب، آسم خفيف و مداوم، آسم ‌متوسط و مداوم، و آسم ‌شديد و مداوم تقسيم‌بندي مي‌گردد.

دكترحلواني راجع به روش‌هاي درماني بيماري آسم براساس تعيين شدت آسم اذعان داشت: استفاده از اسپري استنشاقي گشاد‌كننده‌ تحت نام سالبوتامول در مواردي كه شدت بيماري خفيف و متناوب مي‌باشد و مصرف داروي كنترل كننده‌ي مداوم همراه با اسپري فوق نيز در زماني كه علائم بيماري در حد خفيف و مداوم و يا شديد و مداوم باشد، از روشهاي درماني آسم دوران بارداري است. كنترل عوامل محيطي از جمله عدم تماس فرد با مواد آلرژي‌زا،عفونت‌هاي تنفسي و همچنين پيشگيري از مشكلات گوارشي نظير برگشت اسيده معده، نيزازاقدامات كمكي غيردارويي جهت كنترل اين بيماري بشمار مي‌آيد.

وي تاكيد كرد: مادران مبتلا به آسم دوران بارداري نبايست نگران عوارض داروها بر روي جنين خود باشند، چرا كه نقش دارو در اين زمان در بوجود آمدن ناهنجاري‌هاي مادرزادي فقط 1 درصد مي‌باشد. لذا بايست توجه داشت كه در مادران مبتلا به بيماري آسم آنچه موجب صدمه به جنين مي‌شود عدم كنترل بيماري است، نه روش‌هاي درماني.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد صدوقي يزد در پايان يادآور شد: مادران باردار مبتلا به آسم تنها 3 درصد، نوزادي با ناهنجاري‌هاي مادرزادي به دنيا مي‌آورند كه از اين تعداد نيز علت ناهنجاري در60 درصد موارد نامشخص، در 25 درصد اختلال ژنتيكي، در5 درصد موارد اختلال كروموزومي و 10 درصد را عوامل محيطي تشكيل مي‌دهند. بنابراين توصيه مي‌گردد خانم‌هاي باردار مبتلا به بيماري آسم به هيچ نحو در طول دوران بارداري مصرف دارو را قطع نكرده و در صورت مشاهده كاهش شدت بيماري تنها ‌با نظر پزشك معالج مقدار دارو را كم و يا در صورت تشديد علائم، دارو را افزايش دهند

منبع"ايسنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا